Sofa song

Jag har 6 filmer på lager, förra veckan hade jag 7, och nu har jag 6. Det går sjuukt bra för mig och mitt mål med 500 filmer till julafton, det kommer nog gå om jag fortsätter i det här tempot, nice nice!
Idag tänker jag bara recensera fyra av sex, för två av filmerna känns lite väl onödiga att recensera då jag bara såg dem för att få lägga till dem på listan och btw dom är inte ens bra. Så fyra filmer idag..

A beautiful mind
Skriven av: Akiva Goldsman som baserade filmen på boken av Sylvia Nasar
Regisserad av: Ron Howard
John Nash är en asocial matematiker som strävar efter stor framgång och lösningar på gamla matematiska formler. När han går på Princeton hittar han en ny lösning på en matematisk formel som funnits i många år och för det får han ett jobb som doktorerande lärare på MIT där han lär ut avancerad matematik och jobbar på egna projekt. En dag blir han kontaktat av CIA för att hjälpa dem lösa kryptonerade meddelanden i tidningarna för att, enligt CIA, ska Ryssland bomba USA och de behöver veta vart exakt bomben kommer sprängas så de kan förhindra katastrofen. John tar uppdraget på största möjliga allvar och när han märker att han är förföljd förvandlas allt till en enda stor mardröm.

Den här filmen är baserad på en riktigt händelse och den är hur fin som helst. Jag älskar filmer som handlar om utsatta personer som, oftast, men inte alltid har någon psykisk sjukdom. Exempelvis Crazy in Love, den är också jätte jätte bra.
A beautiful mind rekomenderas verkligen!

Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö
Skriven av: Martin Asphaug som baserade filmen på novellen av Håkan Nesser
Regisserad av: Martin Asphaug
Erik och hans klasskompis Edmund ska tillbringa sommaren i Genesaret tillsammans med Eriks äldre bror Henry. Allt är frid och fröjd och det verkar som om det kommer bli en höjdarsommar när de en dag får syn på deras vackra vikarie Ewa Kaludis, aka Kim Novak, inne i staden. Det visar sig att hon också ska tillbringa sommaren där tillsammans med hennes fästman Berra Albertson. Samma kväll som de träffat Ewa berättar Henry att han träffat en ny tjej och om de ser en slips på flaggstången får de inte störa. Några dagar senare är det precis vad som händer, en slips hänger på flaggstången men Edmund blir nyfiken och vill veta vem den nya tjejen är så de smyger fram till fönstret och därinne är Ewa, deras vackra vikarie, tillsammans med Henry, men hon var väl förlovad med Berra?

Random film, jag såg den bara för det var en av filmerna jag hade hemma som jag fortfarande inte sett. Den var väl ganska bra, väldigt konstig på några ställen men faktiskt ett oväntat slut och det gillar jag. Inte så jätte sevärd men har man inget för sig en eftermiddag så kan man väl se den.

The Butterfly effect
Skriven av: J, Mackye Gruber & Eric Bress
Regisserad av: J. Mackye Gruber & Eric Bress
Som liten pojke blockerade Evan ut hemska minnen som kom att förändra hans liv och när han tolv år senare börjar läsa ur sina gamla dagböcker visar det sig att han kan gå tillbaka till ett specifikt tillf'älle och se om allt som hände vilket gör att de hemska minnen han blockerat kommer tillbaka. Samtidigt som han får åka tillbaka till de olika tiderna under sitt liv märker han att han även kan behålla sitt nuvarande samvete och ändra det som hände vilket resulterar i att han ändrar framtiden. Med den kunskapen måste han nu försöka ändra så att alla får det bättre, men det är svårare än man tror.

Lite besviken måste jag säga att jag blev, har ju velat se den sedan den kom ut men aldrig gjort det. Så igår såg jag den äntligen. Lite smått äcklig med allt näsblod och spasmryckningar som han får hela tiden men annars var den rätt interessant, inte jätte bra och inte jätte dålig, bara okej. Jag kommer nog inte se den igen, det orkar jag inte.

Försoning
Skriven av: Christopher Hampton baserade filmen på romanen av Ian McEwan
Regisserad av: Joe Wright
Den 13-åriga Briony Tallis är ohjälpligt förälskad i den äldre Robbie som i sin tur är förälskad i Brionys äldre syster Cee. En kväll, då Robbie ber Briony om hjälp blir början till att flera människors framtid lägs i händerna på den unga flickan som medvetet anklagar Robbie för ett brott han aldrig gjort. Allt pågrund av att fel brev las i händerna på fel person. Ska samvetet hinna ikapp eller vinner svartsjukan.

USCH, jag blev skitarg under den här filmen, galet vad irriternade. Fast den är typ ändå sevärd för man vill ha sett den då den på något, väldigt konstigt sätt hör ihop med Stolthet och fördom, för mig i alla fall. Har man sett Stolthet och Fördom MÅSTE man se Försoning, dom är inte lika på nått satt bara att båda handlar om gamla tider och båda har Keira Knightley i huvudrollen. Sevärd!



Nu dör snart datorn för jag orkar inte sträcka mig efter sladden, så

xoxo

Kommentarer
Postat av: my

vilket slut såg du på butterfly effect??

2008-10-12 @ 15:02:33
Postat av: vicky

jag vill se the butterfly effect, har velat se den jätte länge! :d

2008-10-12 @ 16:15:41
URL: http://wickywonka.blogg.se/
Postat av: mey

det sjuka var att tänk vad mycket ungarna måste träna.. (säkert av sjuka föräldrar) + att de var sjukt bra.

2008-10-12 @ 18:35:25
Postat av: my

förresten är det typ det sämsta slutet :P de andra är bättre

2008-10-12 @ 18:35:51
Postat av: Sanna

Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö, den såg jag på bio! (vi hade vunnit biljetter... )Jag och rebecca fick så tråkit att vi började kasta popcorn xD

2008-10-12 @ 23:45:14
URL: http://stmr.blogg.se/
Postat av: M

HAha jaa, det är dom :P Vi hade invigning på barentskampen för alla rookiesar :P Så vi skulle uppträda som electric banana band ;)

2008-10-13 @ 19:02:11
URL: http://marcuswikstrom.blogg.se/
Postat av: tova.

haha ja så kan det ju va x) hehe jag har uppfostrat den vääl! :D

2008-10-14 @ 18:08:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0