Curly boys law

Idag har jag och Stig rest land och rike runt, eller nu blev det lite saltat (notera, inget attiskt salt), men i alla fall Umeå kommun runt. Vi har nämligen satt upp affischer inför den kommande årliga festivalen, Umeå Open. Jag känner taggen. Det blev en ca 5 timmar lång roadtrip med en diameter på så långt som det är mellan Hörnefors och Sävar. Extremt långt med andra ord. Det var roligt, till att börja med. Men sen blev det allt mer frustrerande att gå in och ut ur bilen. Men vi gav oss inte, vi satte upp affischer på alla ställen jag hade som krav. Klapp på axeln!
-
Vi gjorde en rolig upptäckt när vi var i Sävar, nämligen den här;
Det är en reklam för Liljaskolan....
Det här är vad jag ser;
"Hej vi söker dig som gillar motorer, djur eller blommor och har ariskt blod rinnande i dina ådror.
Din undertecknade; Rektor Adolf Hitlerson".
Nej men usch vad hemsk hon är, tänker ni nu men, det enda som gjorde att jag reagerade var ju att båda ungdomarna på bilden var blonda och blåögda. För kanske tjugo år sen hade man inte ens reagerat över en reklam med endast svenska ungdomar på bilden eftersom man inte hade kommit på hur folk kunde tolka det som diskriminerade då. Men nu tjugo år senare när det finns en från varje "ras" med på varenda reklam reagerar man istället på när det INTE är så. Hemskt egentligen. Vad spelar det för roll? Jag tror knappast de som gjorde den här reklamen menade att diskriminera någon, det bara blev för de såg glada och fina ut tillsammans.
Känner mig lite smått less på hur mycket man måste anstränga sig för att inte låta diskriminerande mot vare sig andra folkgrupper, andra religioner, det andra könet eller åldersskillnader. HERREGUD vad finkänsliga alla blev så plötsligt. Ta det lugnt, man kan inte alltid tillfredsställa alla!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0