Hospital food

Jag kom att tänka på det här fenomenet med att vägra smaka på olika maträtter eller frukter eller vad det nu kan vara. Liksom, vad grundar det sig i? När jag var liten vägrade jag äta; tomat, banan, apelsin, päron, äpplen, mandarin, mango, papaya, kiwi, gul/rödlök, honungsmelon, blodpudding, palt, spenat, champinjoner, nötter, ärtor, majs, varm paprika, mögelost, fläsk, korv, osv osv osv.. Listan kan göras oändlig. Min mamma skulle alltid bråka med mig om att jag skulle äta, eller i alla fall smaka. Hennes starkaste argument var;
"Du kommer inte dö."
Men det visste jag ju. Dom åt ju. Men jag hade bestämt mig för att det var äckligt. Jag hade aldrig smakat, jag kunde omöjligt ge någon som helst logisk förklaring till varför jag vägrade.
"Det är äckligt."
Sa jag. Men hur visste jag det? För två år sen bestämde jag mig för att det var slut med dessa barnsligheter så jag började smaka. På allt som erbjöds att äta. För att kunna ge en logisk förklaring till varför det var äckligt. Och ja, du läste rätt, det var bara två år sen jag bestämde mig för det här!
Idag tycker jag att tomater är supergoda, varma som kalla. Bananer vågar jag inte äta för sist jag provade svällde min tunga upp och det riskerar jag inte igen. Apelsiner klarar jag inte av att äta därför att det sprutar så mycket saft när man skalar dem att man luktar apelsin i fem år framöver. Sen så får jag jobbiga mardrömsbilder i huvudet om att Stig ska komma och trycka ner skalet i tröjan på mig, eller ännu värre, att jag ska hitta gammalt skal i en bastu!!! Päron är det så sällan man hittar en riktig saftig en att det inte ens är värt att försöka. Äpplen äter jag, ibland. Mandariner - läs allt om apelsiner. Mango är supergott. Papaya detsamma, lite beskare kanske. Kiwi, ehm alltså, det har jag faktiskt inte vågat smaka. Frukten har förfan ett HÅRIGT skal. Ser ut som en jävligt hårig pung.. Nej tack! Lök äter jag. Honungsmelon äter jag men föredrar vattenmelon. Blodpudding har jag fortfarande inte vågat smaka. Det är gjort på blod, behöver jag säga mer? Palt äter jag bara om jag absolut måste, det är fan äckligt på riktigt. Spenat detsamma, gross!! Champinjoner är absolut godast råa!! Nötter är jag beroende av nu. Ärtor, majs, varm paprika och mögelost äter jag.. Men fläsk och korv, A L D R I G.
-
Än är jag dock inte frisk. Ibland får jag återfall!! Oftast vad gäller paprika eller tomater.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0