Stay young, go dancing

Death cab for cutie har släppt ett nytt album. Jag spränger högtalarna och dansar runt av glädje. Egentligen sitter jag nerbäddad i soffan med en låg volym och bara myser. Fryser så förbannat mycket efter min och Rowenas cykeltur fram och tillbaka till mariehemsängarna. Sen har jag kaffekoma. Ont i huvudet och beslutsångest. Men lycklig över dcfc är jag!
-
Far rar var på en konferens igår i den kungliga hufvudstaden och där hade de tagit in en föreläsare bara för skojs skull. Hon var psykolog med eget företag och så åkte hon runt i Sverige och föreläste om tankens kraft. Hon berättade att 75% av hjärnan bestod av det undermedvetna, där ungefär 25% var det undermedvetna arvet, karaktärsdrag vi ärvt av våra föräldrar. De resterande 25% är det medvetna. Sen sa hon också att om en människa tänker ungefär 60 000 tankar på en dag är 57 000 av dem negativa och 3000 positiva. Det är bara så vi fungerar. Hon pratade på och hade massa bra exempel på hur vi formas av samhället och varför vi blir så negativa. Men det egentliga budskapet var att hjärnan och dess tankar har en extremt makt över oss. Hjärnan kan inte skilja på om en tanke är verklig eller inte. Därför kan man enkelt förändra ens negativa beteende till positiva genom tankekraften. T.ex. jag som är flygrädd kan tänka att det är skitroligt att flyga flera gånger per dag och tillslut kommer jag tycka att det är roligt att flyga! Det här är nog inte direkt så enkelt men att hjärnan inte kan skilja på verklighet och tankar är helt klart sant. Här är ett experiment; Läs det jag skriver här nedanför och föreställ dig allt i huvudet.
-
Du kommer hem från jobbet och låser upp dörren. Du kommer in och tar av dig skorna. Sen går du direkt in till köket där du öppnar kylskåpet och tar ut en riktigt gul och fin citron. Sen tar du en kniv och skär citronen i två delar. Sen delar du varje halva på mitten så att du har fyra perfekta klyftor av en perfekt gul citron. Du tar upp ena klyftan och stoppar den i munnen och tar en tugga av det perfekta citronköttet.
-
Kände du något?
Kan inte direkt lova att det fungerar om man läser det.. Men men

Kommentarer
Postat av: muminmamman

Vad läckert. Jag kände hur det drog ihop sig och hur surt det skulle va. Häftigt men det är helt rätt det där med tankens kraft.

2011-05-27 @ 21:40:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0