Party People

Jag har sett två filmer nu, så det blir två recensioner på varandra. Hihihi..

Först såg jag Moulin Rouge igår med Rowena.

Filmen är skriver av Baz Luhrmann och Craig Pearce och den är regisserad av Baz Luhrmann.
Filmen handlar om författaren Christian som flyttar ifrån London till Paris för att gå med i den bohemiska revolutionen i den drog och prostituerade undervärlden som finns i Paris. Han har hört talas om en nattklubb vid namn Moulin Rouge där de rika männen går för att bli underhållna av dansarna. När Christian skaffat sig en lägenhet alldeles bredvid Moulin Rouge träffar han på pjässkrivaren Toulouse och hans mycket underliga skådisar. Till sin förvåning slutar det med att han jobbar för Toulouse och samma kväll finner han sig sittande inne i Moulin Rouge för att prata med ägaren Zidler och hans dansare Satine för att försöka få dem att nappa på hans pjäs. Samma kväll har Zidler (klubbägaren) bjudit dit hertigen "The duke" för att visa upp Satine och försöka få The duke att ta med henne och göra henne till en riktigt skådis. Satine tror att Christian är Hertigen och bjuder upp honom till hennes rum där han förklarar att han bara är en författare och vill ha med henne i en pjäs, den riktige Hertigen kommer in och allt blir hur knasigt som helst. I alla fall så tycker hertigen att pjäsen (som Toulouse, Zidler, Christian, Satine och alla andra kommer på precis där) verkar riktigt bra och säger att de ska göra den. När Christian och Satine börjar jobba ihop slutar det i en kärlekshistoria med riktigt starka känslor, samtidigit har Zidler skrivit ett kontrakt med Hertigen om att Satine ska bli "Mrs Duke". 

Filmen är hur knasig som helst med en massa bra musik. Jag tycker den var jätte bra och den är verkligen värd att se. Jag vet att min recension sög men jag kan inte skriva det på ett mer kortfattat sett, man måste se den för att fatta också. Helt sjukt konstig, men helt sjukt bra, men helt sjuka skådisar.  Det får 4F av mig.

Okej, till andra filmen.

Wicker Park är skriven av Gilles Mimouni och Brandon Boyce och den är regisserad av Paul McGuigan.
Filmen handlar om Matthew som en kväll sitter på en restaurang och har en sen middagskonferens med några ifrån Kina som han gör affärer med när han plötsligt tycker sig se sin försvunna flickvän Lisa. Hans liv tar en snabb vändning när han blir besatt av att försöka hitta henne och få henne att förklara varför hon stack. Hela hans liv hamnar på sidan medan jakten fortsätter. Flickvännen har varit försvunnen i två år och under tiden har han flyttat till New York där han träffat sin nuvarande flickvän Rebecka som han t.o.m är påväg att fria till. Allt detta får vänta medan han letar.

HAHAHA, jag dööör vad jag suger. I alla fall så är det här en galet bra film. Josh Hartnett gör ett underbart spelande som Matthew och man sugs in i filmen. Man vet aldrig hur den kommer sluta och det är det som gör det snäppet bättre en alla andra kärleks/drama filmer. För oftast brukar man kunna lista ut hur den ska sluta. Men verkligen inte den här. Gosh, ni måste se den. Den får högsta betyg 5F.

Nu ska jag inte skriva nå mer, eftersom det blev ett ganska långt inlägg. Det blir iaf taggen nu till f.d klassfest ikväll WIIIHOOO

xoxo

Kommentarer
Postat av: tova

moulin rouge är en sjukt bra film!!!!

2008-05-02 @ 19:03:12
Postat av: Rowena

Åhh, jag vill ju se Wicker Park! :P

2008-05-02 @ 23:54:20
URL: http://roweenas.blogg.se
Postat av: Rowena

Åhh, jag vill ju se Wicker Park! :P

2008-05-02 @ 23:54:28
URL: http://roweenas.blogg.se
Postat av: J.

Han bor på ett hotell vid Moulin Rouge... Och den är SÅ bra :D

2008-05-03 @ 14:03:26
URL: http://jeweljo.blogg.se
Postat av: Emmy

Yees nu ska jag se den senare filmen den värka ju as värd :D nice med filmtips här!

2008-05-04 @ 15:00:51
URL: http://tymme.blogg.se
Postat av: Sanna

Moulin Rouge är GALET bra! Underbar! Jag gråter alltid ;P :]

2008-05-05 @ 22:11:33
URL: http://www.stmr.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0