I was afraid of pretty boys and starting converstations

Så jag har väl kanske inte varit den som varit den som pratar mycket om politik. Lets face it, jag är inte så jävla insatt i det där så jag vill inte göra bort mig. När jag röstade läste jag på om utbildnings- och migrationspolitiken för att det är sånt jag tycker är viktigt och sen röstade jag utifrån det. Så nu får ni dömma mig hur mycket ni vill. Men det är lite så jag funkar. All cred till folk som orkar läsa på ordentligt och som vet hur saker och ting verkligen fungerar. Men jag vill ändå säga att det finns mycket som kan få mig att koka när jag läser om politik. Det jag syftar på just nu är den sjukt störda politik som finns i USA idag. Fine, fine, USA kanske inte har så mycket att göra med oss som bor här i Sverige men fortfarande. USA är ett land som betyder mycket för hela världen. Så är det bara. Och vad som försigår där i debatter kring pro-life eller pro-choice eller 2nd amendment och gun ownership är TOTALLY FUCKED UP. Nu är jag som sagt inte fullt så insatt som jag kanske borde vara innan jag skriver det här och laddar upp det fullt synligt för vilken människa som helst som får för sig att hitta hit. Men whatever säger jag till det. I min värld är det TOTALLY FUCKED UP att det finns människor som fullt allvarligt tycker att ALLA liv ska räddas, även inkluderat embryon som kommit till av kanske en våldtäkt eller oskyddat sex i en situation där man inte var riktigt kapabel till att göra ett klokt beslut. Dessa människor tycker alltså att ALLA kvinnor som är gravida, oavsett om de vill ha sitt barn eller inte ska MÅSTA föda det för annars är det mord. VA?!?!?!?!?!?!?! Jag kokar över av totalt oförstånd till dessa människors åsikter. Jag ska inte dra ALLA republikaner över en kam, MEN, för att det här ska gå att förstå hur seriöst (stört) det är, så måste jag. Av "The Senate" (alltså högsta huset i USAs regering) så är 43 av 100 senatorer (vad heter det på svenska?) republikaner, och de ökar hela tiden, det här betyder att om 2/3 av alla senatorer skulle rösta FÖR pro-life så skulle varje kvinnas rätt att själv välja försvinna och valet till abort skulle bli olagligt. Det är fan på gränsen. Det här är alltså om ALLA republikaner verkligen va pro-lifers. Det är dom inte. Men alla gånger ett val av president är i full rullning så är republikanernas kandidat pro-lifer. ALLTID. Om denna skulle vinna valet och bli president skulle fler i senaten vara republikaner, alltså pro-lifers, och risken att denna störda lag skulle gå igenom skulle bli ännu större. Jag är fan glad att jag är svensk. 
-
Så till det andra störda. Gun ownership. I the Constitution, det vi kan kalla för USAs "lagbok", finns 10 originala amendments, lagar, om t.ex. mänskliga rättigheter och allmänt sådant som är viktigt för ett land att ha, efter det har 17 amemdments lagt till. Det finns totatl 27, för er som är dåliga på matte. Anyway, en av de tio originella amendments är 2nd amendment där lagen om att få äga vapen tas upp. Det står; "A well regulated militia being necessary to the security of a free state, the right of the people to keep and bear arms shall not be infringed." Den här amendmentet är gammalt. Det skrevs 1791. Det har inte ändrats sen dess. Man får inte ändra amendments, om jag förstått det rätt. Man får dock tolka dem. Så, då tolkas dem. Om och om igen. Republikaner läser det rakt upp och ner, varje människa har rätt att bära vapen. Punkt. Demokrater tolkar lite mer, det står ju faktiskt militia där, betyder inte det att det endast innebär militären? Det borde det göra. Alla jävla vapen som existerar i USA är bara fel. NRA är fel. Läs den här artikeln och kom tillbaka till mig sen och säg ifall människan som skrev är i sitt sinnes fulla bruk? Helt ärligt. Pallar inte. 
-
För jag vill leva, jag vill dö i Norden. 
(Hej nationalistiska Fanny, länge sen sist va?)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0